-
08 KAS, 2019
7190 sayılı Gümrük Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
7190 sayılı Gümrük Kanunu ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un gümrük işlemlerini ilgilendiren
kısımları aşağıda yorumlarımız ve açıklamaları ile beraber dikkatinize
sunulmuştur.Açıklamalar kırmızı
yazı ile yazılmıştır.MADDE 2 – 4458 sayılı Kanunun
86 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.“3. 183 ve 184 üncü maddeler kapsamında bir gümrük yükümlülüğü
doğduğunda, asıl sorumlu, transit rejimine tabi tutulan eşya ile ilgili olarak
gümrük idaresine karşı mali olarak sorumludur. 5607 sayılı Kanun uyarınca
gümrük idaresince işlem yapıldığı hâllerde, asıl sorumlunun sorumluluğunun
belirlenmesinde fiilin işlenmesinde dahlinin olup olmadığı hususu
dikkate alınır.”
Transit rejimine tabi tutulan eşyalar için asıl sorumlu
teminatı veren kefil kuruluş(und, sgsnet, oregon vs) olmakla beraber mal sahibi
ve taşımacı firmada müteselsilen sorumlu idi. Asıl sorumlunun teminatı veren
kuruluş olması mantık olarak hatalı bulunmak ile beraber, şu an kullanılan
sistem transit rejiminde vekalet olmadan dolaylı temsili mümkün kılıyordu.Örnek verirsek şu an; mal sahibinin haberi olmadan taşımacı bir firma gümrükte
bulduğu herhangi birine vekalet olmadan transit beyanı açtırabilir ve bütün
bunlardan haberi olmayan kefil kuruluşda asıl sorumlu olarak teminatını
kullandırabilir. Bu durumda asıl sorumlu teminatını kullandıran kefil
kuruluştur. Mal sahibi ve taşımacı da müteselsilen sorumludur. vekaletsiz
olarak beyanı verek kişi de hiç bir surette sorumlu değildir.Bu madde bu duruma biraz kısıtlama getirmiş olmakla beraber bize göre yetersiz.
MADDE 4 – 4458 sayılı Kanunun
177 nci maddesinin birinci fıkrasının (l) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.“l) 235 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri,
üçüncü fıkrası ve beşinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen eşya
ile 237 nci maddesinin üçüncü ve altıncı fıkralarında belirtilen
eşya,”
4. maddede yukarıda koyu italik yazılan kısım yeni
eklenmiştir. Buna göre birazdan aşağıdaki maddelerde göreceğimiz üzere bazı
cezalarda değişiklik, çeşitlendirme ve yumuştmalara gidilmiş ve cezai
maddelerdeki yeni düzenlemelere uyumlaştırmak için çıkarılmıştır.MADDE 5 – 4458 sayılı Kanunun 179 uncu
maddesinin birinci fıkrasının üçüncü paragrafı ile ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.“Ancak, yukarıdaki taleplerin kabulü, söz konusu eşyaya ait
varsa cezalar ile ambarlama ve elleçleme giderleri ve diğer giderler
ile eşyanın döviz cinsinden CIF değerinin %1’i, bu uygulamadan ikinci kez
yararlanmak istenmesi hâlinde ise CIF değerinin %3’ü oranında bir tutarın
ödenmesine bağlıdır. Başvurunun, eşyanın ihale ilanı yayımlandıktan veya
perakende satış kararı alındıktan sonra ve satışının gerçekleşmesinden önce
yapılması hâlinde bu taleplerin kabulü söz konusu eşyaya ait varsa cezalar ile
ambarlama ve elleçleme giderleri ve diğer giderler ile eşyanın döviz
cinsinden CIF değerinin %10’u oranında bir tutarın ödenmesine bağlıdır. Bunun
dışındaki başvurular kabul edilmez.2. 177 nci maddenin birinci fıkrasının (c), (d), (ı),
(l) ve (m) bentleri ile ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen eşya için
birinci fıkra hükmü uygulanmaz.”
Bu maddedeki değişikliğe göre artık satış kararı
kesinleşmiş tasfiyelik ürünler için de hak sahibi yeniden farklı bir gümrük
rejimine tabi olmasını veya mahrecine iadesini isteyebiliyor. Ancak bu hakkını
kullanamayacağı durumlara da (l) bendini de eklemişler.MADDE 6 – 4458 sayılı Kanunun 180 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.“6. Bu madde kapsamında emanete alınan tutarların iadesi için,
sahibine iadesine ilişkin mahkeme kararının kesinleştiği, diğerlerinde ise
emanete alındığı tarihten itibaren bir yıl içinde yapılan başvurular kabul
edilir.”
Emanete alınan tutarların iadesinde bir yıl süresi
getirmişler.MADDE 7 – 4458 sayılı Kanunun
202 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.“1. Gümrük mevzuatı uyarınca, gümrük vergilerinin ve diğer amme
alacaklarının ödenmesini sağlamak üzere bir teminat verilmesi gereken hâllerde,
bu teminat söz konusu vergiler ve diğer amme alacakları tutarı kadar yükümlü
veya yükümlü olması muhtemel kişi tarafından verilir.”
Teminat oranları %120’den %100’e düşüyor. Bu çok önemli
bir değişiklik.MADDE 8 – 4458 sayılı Kanunun
216 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.“MADDE 216 – 1. Gümrük vergileri ile bunların ödenmelerine bağlı
olarak tahsil edilmiş gecikme faizinin veya gecikme zammının geri verilmesinde,
geri vermeye konu fazla tahsilatın yükümlüden kaynaklanması durumunda
geri verme başvurusunun yapıldığı tarihten, diğer durumlarda ise tahsilat tarihinden
geri verme kararının tebliğ edildiği tarihe kadar geçen süre için geri
verilecek tutar üzerinden, aynı dönemde 6183 sayılı Kanuna göre belirlenen
tecil faizi oranında hesaplanan faiz ödenir.2. Geri verme kararının tebliğ edildiği tarihten itibaren üç ay
içerisinde idarece söz konusu kararın uygulanmaması hâlinde, ilgilinin talebi
üzerine, tebliğ tarihinden ödemenin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için geri
verilecek tutar üzerinden, aynı dönemde 6183 sayılı Kanuna göre belirlenen
tecil faizi oranında hesaplanan faiz ödenir.”
Eskiden sadece 3 ayı geçen ödenmeme durumlarında faiz
uygulanabiliyordu. Şu an hata idareden kaynaklandığı halde ilk hatalı tahakkuk
itibariyle faiz uygulanabiliyor.MADDE 9 – 4458 sayılı Kanunun
227 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “d) Taksirli suçlar hariç olmak üzere; affa uğramış olsalar
dahi, ağır hapis veya beş yıldan fazla hapis ya da kaçakçılık, zimmet, ihtilas,
irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
dolanlı iflas, yalan yere şahadet, suç tasnii, iftira gibi yüz kızartıcı suçlar
ile resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, Devlet sırlarını açığa
vurma, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs suçları
ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı
suçlar ile örgütlü suçlardan hüküm giymemiş olmak,”
Gümrük müşavir yardımcısı olmak için yukarıdaki şart
eklenmiş.MADDE 10 – 4458 sayılı Kanunun 231 inci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.“3. Gümrük vergilerine ilişkin idari yaptırım kararları ve bu
kararlara yönelik itirazlar hakkında bu Kısım ve Onikinci Kısım hükümleri
uygulanır.4. Mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilen eşyanın bulunamaması
hâlinde kaim değer olarak eşyanın gümrüklenmiş değerinin kamuya geçirilmesine
karar verilir.5. Gümrük idaresi tarafından yükümlüye yazı ile yanlış izahat
verilmiş olması hâlinde bu Kısım hükümlerine göre idari para cezası ve faiz
uygulanmaz.”
Kanundaki cezalar bölümünün girişine yukarıdaki ek
maddeler getirilmiş.MADDE 11 – 4458 sayılı Kanunun 234 üncü
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde ve üçüncü fıkrasında yer alan
“onbeş” ibaresi “on” şeklinde değiştirilmiştir.“2. Dahilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında
işleme rejimi ve tam muafiyet suretiyle geçici ithalat rejimi hükümlerine tabi
eşyaya ilişkin olarak yapılan beyan ile muayene ve denetleme veya teslimden
sonra kontrol sonucunda; birinci fıkrada belirtilen farklılıkların tespiti
durumunda vergi farkının yarısı tutarında idari para cezası verilir.”
Muayene öncesi kendini ihbar durumunda vergiye bağlı
cezaların %15’i ödenecekken %10’a düşmüş. Dahilde işleme ve benzeri rejimlerde
uygulanacak ceza eskiden vergi farkının 3 katının yarısı iken şu an sadece
vergi farkının yarısına düşmüş.MADDE 12 – 4458 sayılı Kanunun 235 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki (e) bendi eklenmiş, ikinci fıkrasının (b)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki (c) bendi eklenmiş,
dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.“a) Eşyanın genel düzenleyici idari işlemlerle ithalinin
yasaklanmış olduğunun tespiti hâlinde, varsa eşyanın fark gümrük vergilerinin
alınmasının yanı sıra, gümrüklenmiş değerinin dört katı idari para cezası
verilir.”“c) Eşyanın ithali, belli kuruluşların vereceği ve gümrük
idaresine ibrazı veya beyanı zorunlu olan lisans, izin, uygunluk belgesi veya
bu belgeler yerine geçen bilgiye bağlı olmasına rağmen, eşya belge veya bilgiye
tabi değilmiş ya da belge veya bilgi alınmış gibi beyanda bulunulduğunun tespit
edilmesi hâlinde, varsa eşyanın fark gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra,
gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası verilir.”
a) ve c) bentlerine “fark gümrük vergileri ibaresi
eklenmiş. Bunun ne olduğu tam olarak belirlenmeli.“e) Bakanlıkça belirlenecek süre içerisinde, (c) bendinde
belirtilen eşyanın ithalinin uygun bulunduğuna ilişkin belge veya bilginin
düzenlenmesi veya ilgili kurum veya kuruluş tarafından gerçekleştirilen
denetimin olumlu sonuçlandığının bildirilmesi hâlinde, 241 inci maddenin
birinci fıkrası uyarınca idari para cezası verilir.”2016/9 sayılı genelgeyi buraya eklemişler. Eskiden
genelge tam anlaşılabilir olmadığından direk cezalar kesilebiliyordu olumlu
olmuş.“b) Eşyanın ihracı, belli kuruluşların vereceği ve gümrük
idaresine ibrazı veya beyanı zorunlu olan lisans, izin, uygunluk belgesi veya
bu belgeler yerine geçen bilgiye bağlı olmasına rağmen, eşya belge veya bilgiye
tabi değilmiş ya da belge veya bilgi alınmış gibi beyanda bulunulduğunun tespit
edilmesi hâlinde, gümrüklenmiş değerinin onda biri kadar idari para cezası
verilir.”
Burada ceza onda bir oranında düşmüş. Ve aşağıdaki
yumuşatıcı madde gelmiş“c) Bakanlıkça belirlenecek süre içerisinde, (b) bendinde
belirtilen eşyanın ihracının uygun bulunduğuna ilişkin belge veya bilginin
düzenlenmesi veya ilgili kurum veya kuruluş tarafından gerçekleştirilen denetimin
olumlu sonuçlandığının bildirilmesi hâlinde 241 inci maddenin birinci fıkrası
uyarınca idari para cezası verilir.”“4. Cezai hükümler saklı kalmak üzere;
a) Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen eşya, yükümlü talebi
doğrultusunda otuz gün içinde mahrecine iade ya da ilgili kurum ya da kuruluşun
uygun görüşü ile doğrudan üçüncü ülkeye transit edilir. Bu süre içerisinde
mahrecine iade veya üçüncü ülkeye transit edilmeyen eşya, ihraç kaydıyla satış
ya da masrafları sahibince karşılanmak koşuluyla imha suretiyle tasfiye edilmek
üzere bulunduğu gümrük idaresine terk edilir.b) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen eşya, yükümlü talebi
doğrultusunda mahrecine iade, ilgili kurum ya da kuruluşun uygun görüşü ile doğrudan
ya da serbest bölge üzerinden üçüncü ülkeye transit veya ihraç kaydıyla satış
ya da masrafları sahibince karşılanmak koşuluyla imha suretiyle tasfiye edilmek
üzere bulunduğu gümrük idaresine terk edilir.
Bu maddeler 235. maddeye istinaden oluşacak ceza
sonrası eşyaya uygulanacak işlemleri belirlemiş.c) Teslimden sonra kontrol
sonucunda uygunsuzluğu tespit edilen ancak bulunamayan eşyanın gümrüklenmiş
değerinin kamuya geçirilmesine karar verilir.5. Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen ve varış gümrük idaresine
karayolu ile sevk edilmek üzere transit rejimine konu edilen serbest dolaşımda
olmayan eşyanın, yapılan kontrol veya muayene sonucunda, beyan edilenden
belirgin bir şekilde farklı cinste olduğunun tahlil, teknik inceleme ve
araştırmaya gerek olmaksızın tespiti hâlinde fiilin niteliğine göre bu fıkranın
(a) ve (b) bentlerine, transit rejimine konu edilen serbest dolaşımda olmayan
eşyanın, hareket gümrük idaresinden sevk edilmesinden sonra varış gümrük
idaresine varışından önce ya da varış gümrük idaresinde yapılan kontrolü veya
muayenesi sonucunda beyana göre eksiklik veya fazlalık tespit edilmesi hâlinde
fiilin niteliğine göre bu fıkranın (c) veya (d) bentleri uyarınca işlem
yapılır. Bu fıkranın (c) ve (d) bentleri kapsamında değerlendirilemeyecek
eksiklik ve fazlalık durumları ile bu durumların tespitine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir. (yönetmelik 239.
maddeyi kastediyor.)a) Farklı çıkan eşyanın gümrük vergileri toplamının beyan edilen
eşyanın gümrük vergileri toplamından fazla olması durumunda farklı çıkan eşyaya
ilişkin gümrük vergilerinin iki katı idari para cezası verilir.
Eskiden direk gümrüklenmiş değerin 2 katıydı. Ceza
ciddi şekilde düşmüşb) Farklı çıkan eşyanın beyan edilen eşyadan farklı şekilde,
ithalinin lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği
uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olması durumunda farklı çıkan eşyanın
gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası verilir.
Eski Ceza eşyaların izne tabi olması durumunda
uygulancak.c) Beyana göre eksik olduğunun tespit edilmesi hâlinde, eksik
çıkan eşyaya ilişkin gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra eşyanın gümrük
vergilerinin iki katı idari para cezası verilir.d) Beyana göre fazla olduğunun tespit edilmesi hâlinde, fazla
çıkan eşyanın gümrük vergileri kadar idari para cezası verilir ve fazla çıkan
eşya 177 ila 180 inci madde hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulur.”“6. Birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen aykırılıkların
gümrük idaresi tarafından tespit edilmesinden önce beyan sahibi tarafından
bildirilmesi durumunda bu fıkralara göre hesaplanan cezalar yüzde on oranında
uygulanır.”
Bu madde yeni bir uygulama.
Bu madde de transit rejiminde ithali yasak olan eşya yakalanması durumu
işlenmemiş, bize göre düzenlenmesi lazımdı.MADDE 13 – 4458 sayılı Kanunun
236 ncı maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.“5. Eşyanın gümrük antrepo rejimine tabi tutulmasına ilişkin
beyanının kontrolü veya muayenesi neticesinde antrepo beyannamesinde beyan
edilenden belirgin bir şekilde farklı cinste eşya olduğunun tahlil, teknik
inceleme ve araştırmaya gerek olmaksızın tespiti hâlinde;a) Farklı çıkan eşyanın gümrük vergileri toplamının beyan edilen
eşyanın gümrük vergileri toplamından fazla olması durumunda farklı çıkan eşyaya
ilişkin gümrük vergilerinin iki katı idari para cezası verilir.b) Farklı çıkan eşyanın beyan edilen eşyadan farklı şekilde,
ithalinin lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği
uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olması durumunda farklı çıkan eşyanın
gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası verilir.”
Bu maddede de cezalar ciddi şekilde yumuşatılmış.
Eskiden direk gümrüklenmiş değerin 2 katı uygulanırdı.MADDE 14 – 4458 sayılı Kanunun 238 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye birinci
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve diğer fıkralar buna
göre teselsül ettirilmiştir.“1. 241 inci maddenin üçüncü fıkrasının (h), (l) ve (m)
bentleri, dördüncü fıkrasının (g) ve (h) bentleri ile beşinci fıkrasının (b)
bendinde belirtilen durumlar hariç;a) Dahilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında
işleme rejimi ile geçici ithalat rejimine ilişkin hükümlerin ihlali hâlinde,
eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı,b) Tam muafiyet suretiyle geçici olarak ithal edilen özel
kullanıma mahsus taşıtlara ilişkin rejim ihlallerinde, gümrük vergileri
tutarının dörtte biri,c) Dahilde işleme rejimi ve gümrük kontrolü altında
işleme rejimine ilişkin hükümler ihlal edilmekle birlikte, rejim kapsamı ithal
eşyasının işleme faaliyetindeki hâli veya işlem görmüş ürün hâli de dahil olmak
üzere, gümrük gözetiminden mevzuata aykırı olarak çıkarılmamış olduğunun
tespiti hâlinde, ithal eşyasının gümrük vergileri ile ilgili rejime ilişkin
beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için
6183 sayılı Kanuna göre tespit edilen gecikme zammı oranında faizin toplamı
kadar,d) (b) bendinde belirtilen taşıtlar hariç olmak üzere, geçici
ithalat rejimi kapsamında ithal edilen eşyanın süresi içerisinde gümrükçe
onaylanmış başka bir işlem veya kullanıma tabi tutulmaması durumunda gümrük
vergileri ile rejime ilişkin beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı
tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanuna göre tespit edilen gecikme
zammı oranında faizin toplamı kadar, idari para cezası verilir.”
Genel olarak bu ceza aynı olmak ile beraber sonradan
eklenen 1-c bendinde eskiden gümrük vergilerinin 2 katı olan ceza 1 katı + ilk
dahilde işleme rejimi beyanından itibaren faizler olarak düzenlenmiş.“2. Birinci fıkranın (c) ve (d) bentlerinde belirtilen eşyanın,
yapılacak tebligat tarihinden itibaren altmış gün içinde gümrükçe onaylanmış
başka bir işlem veya kullanıma tabi tutulmaması hâlinde, ayrıca gümrük
vergileri tutarında idari para cezası verilir.”
Bu madde yeni eklenmiş. cezai durumun tespitinden sonra
60 gün içinde gereğinin yapılasını teminen konulmuş.MADDE 15 – 4458 sayılı Kanunun 241 inci
maddesinin dördüncü fıkrasının (ı) bendi yürürlükten kaldırılmış ve altıncı
fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.“d) 11 inci madde hükmüne göre yazılı olarak talep edilen bilgi
ve belgeler ile 13 üncü madde hükmü uyarınca beş yıl süreyle saklanması gereken
belgelerin gümrük kontrolü sırasında ibraz edilmemesi.”
e-beyanname dönemine geçildiğinden gerekli bir cezaydı.MADDE 16 – 4458 sayılı Kanunun 244 üncü
maddesinin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.“1. Gümrük idarelerince düzenlenen ek tahakkuk ve ceza kararı
muhteviyatı alacaklar için yükümlü veya ceza muhatabı tarafından uzlaşma
başvurusu yapılabilir. Uzlaşmanın kapsamına;a) Beyan ile gümrük idaresi tarafından yapılan tespit sonucunda
belirlenen farklılıklara ilişkin tebliğ edilen gümrük vergileri alacakları,b) Gümrük idaresi tarafından tespit edilmesinden önce beyan
sahibi tarafından bildirilen farklılıklara ilişkin tebliğ edilen gümrük
vergileri alacakları,c) Bu Kanun ve ilgili diğer kanunlar uyarınca gümrük idaresi
tarafından düzenlenen idari para cezaları,girer. Uzlaşma talebi, henüz itiraz başvurusu yapılmamış veya
itiraz edilmiş olmakla birlikte itirazı henüz sonuçlandırılmamış gümrük
vergileri ve idari para cezaları için, tebliğ tarihinden
itibaren onbeş gün içinde yapılır. Uzlaşma talebinde bulunulması
hâlinde, itiraz veya dava açma süresi durur, uzlaşmanın vaki olmaması veya
temin edilememesi halinde süre kaldığı yerden işlemeye başlar, ancak sürenin
bitimine beş günden az kalmış olması hâlinde süre beş güne tamamlanır.
Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde yeniden uzlaşma
talebinde bulunulamaz. 3 gün’ü 5 güne çıkarmışlar.2. Gümrük vergileri ve cezalarına ilişkin fiilin, 5607 sayılı
Kanunda yer alan kaçakçılık suçları ile ilişkili olması hâlinde bu madde hükmü
uygulanmaz.
Eskiden kaçakçılık kanununun 3. maddesine atıf vardı
ancak şimdi tamamına atıfda bulunmuş.3. Bu madde kapsamında yapılan uzlaşma talepleri, gümrük uzlaşma
komisyonları tarafından değerlendirilir. Gümrük uzlaşma komisyonlarının
kurulması, çalışması ile bu madde kapsamında yapılacak işlemlere ilişkin usul
ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.4. Gümrük uzlaşma komisyonlarının çalışmaları gizlidir. Uzlaşma
tutanakları kesin olup gereği idarece derhal yerine getirilir. Vergi yükümlüsü
veya ceza muhatabı, üzerinde uzlaşılan ve tutanakla tespit olunan hususlar
hakkında dava açamaz ve hiçbir mercie şikayette bulunamaz.5. Uzlaşılan gümrük vergileri ve cezalar, uzlaşma tutanağının
tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir. Uzlaşılan vergilere ilişkin gümrük
yükümlülüğünün başladığı tarihten uzlaşma tutanağının imzalandığı tarihe kadar
geçen süre için 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre belirlenen gecikme zammı
oranında gecikme faizi uygulanır. Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin
edilememesi halinde, genel hükümlere göre işlem yapılır.”